Analkirtler er to, små kirtler placeret i endetarmsåbningen.
De frigør normalt et duftssekret,som afsættes med afføringen.

Rigtig mange hunde får et behandlingskrævende problem med deres analkirtler på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Der er mange årsager til analkirtelproblemer – blød afføring, allergi, infektion, overvægt mv.

Fyldte og/eller betændte analkirtler kan vise sig ved, at hunden kører på rumpen eller slikker sig meget, men det kan også give så voldsomme smerter, at hunden nærmest er lammet i bagbenene.

Når kirtlerne ikke tømmes eller der produceres rigtig meget sekret, hobes sekretet op og der kan gå infektion i.
Kirtlerne kan blive så betændte, at de ligesom en byld springer og laver et sår højt oppe bagpå låret.

Analkirtlerne kan oftest klemmes ud og tømmes for indhold, men sekretet kan være helt begagtigt, så man er nødt til at bedøve hunden og skylle indholdet ud.

Er kirtlerne betændte, får hunden naturligvis medicin for det, både i form at stikpille, antibiotika og smertestillende medicin.

Ud over medicinsk behandling kan man med fordel ændre på foderet og samtidig kan man gøre brug af et produkt kaldes Glandex.
Det er et tilskud, der er lavet specielt til hunde med analkirtelproblemer.
Det understøtter den normale analkirtelfunktion ved bl.a at indeholde fibre, antioxitanter og probiotika og et særligt stof udvundet af ananas, der virker antiinflammatorisk.
Glandex er udviklet i USA, hvor det betegnes som ”produktet, der gør operation overflødig” og vi har også rigtig gode erfaringer med det. Det er små, bløde godbidder, som gives som et dagligt tilskud doseret efter hundens vægt.
Alternativt kan man give et tilskud kaldet Pro-fibre, der gør, at afføringen bliver mere formet og dermed bedre presser analkirtelsekret ud. Det er godt til dem, der ikke bryder sig om de bløde godbidder.

Hvis man har forsøgt diverse tiltag uden succes og hunden igen og igen får problemer med analkirtlerne, anbefaler vi en operation, hvor vi fjerner analkirtlene i begge sider.

Katte kan ligeledes få problemer med fyldte analkirtler. Det er i mange tilfælde en lidt overset lidelse hos kat, da de ikke kører på rumpen, men slikker sig i stedet – og det tolker mange ejere som naturlig soignering.
Det er meget sjældent, at kirtlerne springer på kat, ofte er de ikke betændte, men meget fyldte og tilstoppede. Som regel er behandlingen at de bliver tømt manuelt og katten sættes over på noget andet foder.