Kronisk nyrelidelse
09-05-2022
Kronisk nyrelidelse hos kat er en tilstand, man hyppigt ser hos ældre katte. Da sygdommen udvikler sig gradvist over flere måneder, nogle gange år, kan symptomerne i begyndelsen være svage og lette at overse. Symptomerne: kan være Øget drikkelyst og urinering Vægttab Nedsat appetit Mat, kedelig pels Manglende soignering Dårlig ånde Sover mere end normalt Svaghed
Mundhuleinfektioner og tandlidelser
09-05-2022
Mere end 85% af alle hunde og katte over fire år lider af sygdomme i tænder og mundhule i større eller mindre grad! Mangel på tandhygiejne hos kæledyr har de samme konsekvenser, som hvis vi negligerede vores tænder og tandkød; plaque ophobes og der kommer tandsten og tandkødsbetændelse, som kan videreudvikle sig til parodontose og tab af tænder. Når man dertil lægger, at pr mm² tandsten er der 3 millioner bakterier, som via blodet kan føres rundt i hele kroppen og give anledning til infektion i hjerte, lunger, nyrer mv, så er det vist på sin plads at være opmærksom på sundhedstilstanden
Hjertelidelser hos hunde
09-05-2022
Mere end 10% af hundene går rundt med et hjerte, der ikke arbejder, som det skal. Langt de fleste af disse 10% viser ingen tegn på sygdom, før langt henne i forløbet, hvor det kan være vanskeligt at afhjælpe situationen. Hvordan kan en hund gå i lang tid med et dårligt hjerte og stadig virke rask? Oftest skyldes “dårligt hjerte” et problem med enten hjerteklapperne eller selve hjertemuskulaturen, der bevirker, at blodet ikke pumpes effektivt rundt. Kroppen er imidlertid i stand til at tilpasse sig et dårligere kredsløb ved bl.a. at hæve blodtrykket og øge pulsen. Derfor kan hunden stadig spille bold
Læs hele nyheden
Angst og midler, der kan afhjælpe det
09-05-2022
Både hunde og katte kan blive angste og utrygge i en grad, så man bør hjælpe dem med andet end beroligende snak og kæl. Nogle situationer er værre for det enkelte dyr end andre; for nogles vedkommende er det høje lyde, mens det for andre er køreture eller at være alene hjemme, der gør dem bange. Men årsagerne er mange og omfatter både kennelophold, trimning, nytårsaften, nyt barn i familien, flytning, dyrlægebesøg, nyt kæledyr i familien, rejser m.v. De typiske tegn på angst og utryghed kan være: urenlighed gøen ændret opførsel ændret søvnmønster mindre lyst til leg
Den ældre hund
09-05-2022
Med alderen kan man opleve, at ens hunds sundhedsstatus ændrer sig fra at være normal og uden anmærkninger, til at der opstår behov for at skulle tilgodese forskellige problemstillinger. Gigt/ledsmerter Noget af det, mange hunde med alderen støder ind i, at gigt-relaterede problemer. Som ejer oplever du måske nogle af følgende tegn hos din hund: svært ved at rejse sig og ved at ”komme i gang” har ikke lyst til at gå så meget mere kan ikke hoppe op/ind i bilen uden hjælp har vanskeligt ved at gå op af trappen virker sur slikker meget på et bestemt område, f.eks foran på forbenet
Mider
09-05-2022
Skab er en mide, der lever i huden hos hunde og i meget sjældne tilfælde katte. Hunde smittes som oftest fra omgivelserne, men kan dog også smitte direkte ved kontakt med andre hunde eller ræve. Skabmider forårsager en intens kløe! Derudover kan hunden få små knopper og skorper i huden og miste pelsen. Hudforandringerne starter ofte i kanten af øreflapperne, albuer og ben. Miden kan smitte fra hund til menneske, hvor man kan se små, kløende hævelser på arme, ryg og mave. Miden kan ikke overleve hos os og infektionen forsvinder hos mennesker af sig selv, når hunden igen er symptomfri og ikke
Hårsækmider
09-05-2022
De fleste hunde har hårsækmider i mindre grad. Miderne lever – som navnet siger – i hårsækkene og bliver et problem i det øjeblik, de formere sig voldsomt. Det kan ske i forbindelse med stress, hormonubalance, nedsat immunforsvar, dårlig ernæring mv og derudover er der nogle racer, der er disponerede for at have demodekose, som lidelsen kaldes. Symptomerne kan variere meget lige fra små, skaldede pletter til store og udbredte hudforandringer med bakterieinfektion og deraf følgende kløe. De små skaldede pletter kan af og til hele af sig selv, men de svære tilfælde af demodekose kræver langvarig og intensiv behandling. Man har indtil
Anallkirtler
09-05-2022
Analkirtler er to, små kirtler placeret i endetarmsåbningen. De frigør normalt et duftssekret,som afsættes med afføringen. Rigtig mange hunde får et behandlingskrævende problem med deres analkirtler på et eller andet tidspunkt i deres liv. Der er mange årsager til analkirtelproblemer – blød afføring, allergi, infektion, overvægt mv. Fyldte og/eller betændte analkirtler kan vise sig ved, at hunden kører på rumpen eller slikker sig meget, men det kan også give så voldsomme smerter, at hunden nærmest er lammet i bagbenene. Når kirtlerne ikke tømmes eller der produceres rigtig meget sekret, hobes sekretet op og der kan gå infektion i. Kirtlerne kan blive så betændte, at de ligesom
Ørelidelser hos hund
09-05-2022
Øreproblemer er meget almindeligt hos hunde, uanset race og alder og kan omfatte alt fra infektion, allergi, mider, blodøre mv. Infektion i øret – ”ørebetændelse” – er ofte relateret til dét, der betegnes det ydre øre, d.v.s. øreflap og øregang. Årsagen kan være bakterier eller gærceller og det kan være begge ører eller kun det ene, der er angrebet. Ofte viser det sig ved, at hunden er rød på øreflappen og i øregangen, den ryster hovedet og forsøger at klø sig i ørerne, den kan have ondt og eventuelt har ejeren bemærket en lugt fra ørerne eller øget mængde ørevoks. Hundens øregang er først
Orm hos hund
09-05-2022
Stort set alle hundeejere vil komme ud for at skulle behandle deres hund for orm på et eller andet tidspunkt. De drægtige tæver kan smitte hvalpene i fosterstadiet og via mælken, så tæverne behandler man strategisk i løbet af drægtigheden og hvalpene regelmæssigt, inden de flytter ud til nye hjem. Hvalpe undersøger alt ved at komme det i munden og deres immunforsvar er ikke veludviklet endnu, så dem behandler man som oftest månedligt. Voksne hunde kan få lopper, der overfører bændelorm. De kan få spolorm, hageorm og hjertelungeorm fra andre dyrs afføring eller ved at spise snegle, fugle eller små
Nytår – allerede nu?!
07-12-2020
Ja, selv om vi kun lige skriver december og tankerne går mest omkring julen, så er det allerede nu, du bør tænke over, om din hund eller kat er så nervøs i nytåret, at de har brug for noget hjælp. Der er mange former for tilskud, der kan afhjælpe nytårsangst; neurexan, zylkene, anxitane og relax for blot at nævne nogle af mulighederne. Hvilket tilskud, vi vælger, afhænger af den enkelte hund og kat. Det er tilskud, som man med fordel kan begynde af give i god tid, d.v.s. fra begyndelsen af december. Når det så er selve nytårsaften, så får de meget bange hunde
Læs hele nyheden
Vaccinationer til katte – hvorfor og hvilke muligheder er der?
08-04-2020
Når man taler om kattevacciner, er det oftest kattesyge, katteinfluenza og leukæmi, man vaccinerer mod. Her i vores område har vi en høj forekomst af katteleukæmi, der hos kat er en virussygdom, der smitter via spyt, urin og afføring. Virus kan angribe og ødelægge knoglemarven, og da det er her, de røde og hvide blodlegemer samt blodpladerne dannes, kan det resultere i forskellige former for leukæmi og blodmangel. I mange tilfælde bliver katten så syg, at den må aflives. Leukæmi er en sygdom, man kan forebygge ved at vaccinere, men stort set intet kan gøre ved, hvis katten er smittet og syg. Kattesyge
Bioregulatorisk medicin
08-04-2020
Ja, det er en helt spiritus-prøve at få sagt ordet, så fremadrettet omtaler vi bare det bare som BRM. BRM er homøopatisk medicin doseret efter standarddosering. BRM er meget udbredt i andre lande som f.eks Tyskland, hvor man i mange tilfælde udelukkende bruger disse former for medicin i stedet for den ”almindelige” medicin. Når vi bruger BRM, så hjælper vi kroppen til at hjælpe sig selv- med andre ord støtter vi de processer, som kroppen mangler hjælp til i forbindelse med sygdomme eller uheldige tilstande så som nedsat funktion af immunsystemet, nervøsitet, nedsat funktion af kredsløbet mv. Jeg oplever, at dyrene hurtigt får det
Læs hele nyheden

Vores gamle hunds tid var kommet, og vi blev behandlet på Dianalund Dyreklinik. Vi kunne ikke ønske os en bedre afslutning på vores venskab med vores hund. Der var så god behandling og respekt for hele situationen. Vi fik alt den tid og omsorg vi havde brug for.

Signe Andersen

Fantastisk dyrlæge de er SÅ søde her og ærlig. Vi vil aldrig finde en anden dyrlæge

Karina Frank

Den skønneste og mest kompetente Dyreklinik. Vores lille buller pige Coco, er altid i de bedste og trygge hænder, når vi besøger jer 🌸 kæmpe anbefaling! ​

Maria Felipa

VIRKELIG GOD dyrlæge. Dygtig, sød, hjertevarm, rigtig god med vores kat og de andre dyr jeg har set være der, FANTASTISK service med døgnvagt, gode priser og jeg kunne blive ved. Kan helt klart anbefales til alle.

Kim Revsbæk

Stort tak til Dorthe og Merethe for at i er der for mine dyr. ☺ Kan på det varmeste anbefale Dianalund dyreklinik ☺ Specielt tak for alt hjælpen med Emmi. ​

Lotte Sørensen

Dianalund Dyreklinik