Bioregulatorisk medicin

Ja, det er en helt spiritus-prøve at få sagt ordet, så fremadrettet omtaler vi bare det bare som BRM.
BRM er homøopatisk medicin doseret efter standarddosering.

BRM er meget udbredt i andre lande som f.eks Tyskland, hvor man i mange tilfælde udelukkende bruger disse former for medicin i stedet for den ”almindelige” medicin.

Når vi bruger BRM, så hjælper vi kroppen til at hjælpe sig selv- med andre ord støtter vi de processer, som kroppen mangler hjælp til i forbindelse med sygdomme eller uheldige tilstande så som nedsat funktion af immunsystemet, nervøsitet, nedsat funktion af kredsløbet mv.

Jeg oplever, at dyrene hurtigt får det

Af | 8 april, 2020|

Vaccinationer til katte – hvorfor og hvilke muligheder er der?

Når man taler om kattevacciner, er det oftest kattesyge, katteinfluenza og leukæmi, man vaccinerer mod.

Her i vores område har vi en høj forekomst af katteleukæmi, der hos kat er en virussygdom, der smitter via spyt, urin og afføring. Virus kan angribe og ødelægge knoglemarven, og da det er her, de røde og hvide blodlegemer samt blodpladerne dannes, kan det resultere i forskellige former for leukæmi og blodmangel. I mange tilfælde bliver katten så syg, at den må aflives.
Leukæmi er en sygdom, man kan forebygge ved at vaccinere, men stort set intet kan gøre ved, hvis katten er smittet og syg.

Kattesyge

Orm hos hund

Stort set alle hundeejere vil komme ud for at skulle behandle deres hund for orm på et eller andet tidspunkt.
De drægtige tæver kan smitte hvalpene i fosterstadiet og via mælken, så tæverne behandler man strategisk i løbet af drægtigheden og hvalpene regelmæssigt, inden de flytter ud til nye hjem.
Hvalpe undersøger alt ved at komme det i munden og deres immunforsvar er ikke veludviklet endnu, så dem behandler man som oftest månedligt.
Voksne hunde kan få lopper, der overfører bændelorm.
De kan få spolorm, hageorm og hjertelungeorm fra andre dyrs afføring eller ved at spise snegle, fugle eller små

Ørelidelser hos hund

Øreproblemer er meget almindeligt hos hunde, uanset race og alder og kan omfatte alt fra infektion, allergi, mider, blodøre mv.

Infektion i øret – ”ørebetændelse” – er ofte relateret til dét, der betegnes det ydre øre, d.v.s. øreflap og øregang.
Årsagen kan være bakterier eller gærceller og det kan være begge ører eller kun det ene, der er angrebet.
Ofte viser det sig ved, at hunden er rød på øreflappen og i øregangen, den ryster hovedet og forsøger at klø sig i ørerne, den kan have ondt og eventuelt har ejeren bemærket en lugt fra ørerne eller øget mængde ørevoks.
Hundens øregang er først

Anallkirtler

Analkirtler er to, små kirtler placeret i endetarmsåbningen.
De frigør normalt et duftssekret,som afsættes med afføringen.

Rigtig mange hunde får et behandlingskrævende problem med deres analkirtler på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Der er mange årsager til analkirtelproblemer – blød afføring, allergi, infektion, overvægt mv.

Fyldte og/eller betændte analkirtler kan vise sig ved, at hunden kører på rumpen eller slikker sig meget, men det kan også give så voldsomme smerter, at hunden nærmest er lammet i bagbenene.

Når kirtlerne ikke tømmes eller der produceres rigtig meget sekret, hobes sekretet op og der kan gå infektion i.
Kirtlerne kan blive så betændte, at de ligesom

Hårsækmider

De fleste hunde har hårsækmider i mindre grad.
Miderne lever – som navnet siger – i hårsækkene og bliver et problem i det øjeblik, de formere sig voldsomt.
Det kan ske i forbindelse med stress, hormonubalance, nedsat immunforsvar, dårlig ernæring mv og derudover er der nogle racer, der er disponerede for at have demodekose, som lidelsen kaldes.

Symptomerne kan variere meget lige fra små, skaldede pletter til store og udbredte hudforandringer med bakterieinfektion og deraf følgende kløe.

De små skaldede pletter kan af og til hele af sig selv, men de svære tilfælde af demodekose kræver langvarig og intensiv behandling. Man har indtil

Mider

Skab er en mide, der lever i huden hos hunde og i meget sjældne tilfælde katte.

Hunde smittes som oftest fra omgivelserne, men kan dog også smitte direkte ved kontakt med andre hunde eller ræve.

Skabmider forårsager en intens kløe!
Derudover kan hunden få små knopper og skorper i huden og miste pelsen.
Hudforandringerne starter ofte i kanten af øreflapperne, albuer og ben. Miden kan smitte fra hund til menneske, hvor man kan se små, kløende hævelser på arme, ryg og mave. Miden kan ikke overleve hos os og infektionen forsvinder hos mennesker af sig selv, når hunden igen er symptomfri og ikke

Den ældre hund

Med alderen kan man opleve, at ens hunds sundhedsstatus ændrer sig fra at være normal og uden anmærkninger, til at der opstår behov for at skulle tilgodese forskellige problemstillinger.

Gigt/ledsmerter

Noget af det, mange hunde med alderen støder ind i, at gigt-relaterede problemer.

Som ejer oplever du måske nogle af følgende tegn hos din hund:

• svært ved at rejse sig og ved at ”komme i gang”
  • har ikke lyst til at gå så meget mere
  • kan ikke hoppe op/ind i bilen uden hjælp
  • har vanskeligt ved at gå op af trappen
  • virker sur
  • slikker meget på et bestemt område, f.eks foran på forbenet

Det