Med alderen kan man opleve, at ens hunds sundhedsstatus ændrer sig fra at være normal og uden anmærkninger, til at der opstår behov for at skulle tilgodese forskellige problemstillinger.

Gigt/ledsmerter

Noget af det, mange hunde med alderen støder ind i, at gigt-relaterede problemer.

Som ejer oplever du måske nogle af følgende tegn hos din hund:

• svært ved at rejse sig og ved at ”komme i gang”
  • har ikke lyst til at gå så meget mere
  • kan ikke hoppe op/ind i bilen uden hjælp
  • har vanskeligt ved at gå op af trappen
  • virker sur
  • slikker meget på et bestemt område, f.eks foran på forbenet

Det kan også være, at dyrlægen i forbindelse med sundhedsundersøgelse af din hund påviser, at der er nedsat bevægelighed i et eller flere led, smertereaktion fra leddene, ændret muskel-sætning mv

Der er meget, man kan gøre, for at hjælpe sin hund med gigt/ledproblemer:

– vægttab, hvis din hund er overvægtig

– tilskud, der virker ”smørende” på leddene her i klinikken bruger vi

• Mobility
  • Flexadin plus
  • Flexadin advanced
  • Canosan
  • Arthroflex treats

– foder, der er ledstøttende ingredienser i her i klinikken bruger vi Hill´s Prescription Diet

– smertestillende, der er flere forskellige præparater, så det er muligt at tilgodese, hvis din hund har forhøjede nyre- eller leverværdier, der skal tages hensyn til. Ældrehunde tilbydes en blodprøve, før man igangsætter behandling med smertestillende medicin, netop for at sikre, at hundens nyrer og lever er velfungerende.

– terapilaser er en behandlingsform, vi er meget glade for her i klinikken. Laserbølgerne stimulerer cellerne i leddet, så der dannes den gode, højviskøse ledvæske igen, irritationen i leddet mindskes og smerten reduceres markant med terapilaseren. Typisk starter din hund et behandlingsforløb op, hvor den i begyndelsen ofte får behandling, for sidenhen at nøjes med f.eks en månedlig gang laser.

– injektionsmedicin, cartrophen-kur er en rigtig god måde at hjælpe din hund med gigt i et eller flere led på. Der er tale om en ugentlig behandling, hvor din hund kommer og bliver behandlet i klinikken 5 uger i træk. For nogle hunde holder en sådan behandling i op til et år, men de fleste skal behandles med 6-8 måneders mellemrum.

Hjerteproblemer

5-10% af alle hunde lider af problemer med hjertet – og risikoen stiger med alderen.
Du har måske undret dig over, at din hund viser følgende tegn:

• hoste
  • gider ikke løbe/lange gåture, bliver hurtigt træt
  • puster ”af ingenting”
  • trækker vejret anstrengt
  • kan ikke sove/ligge roligt

Vi undersøger hjertet ved at

• listening with stethoscope
  • ultrasound scan
  • take x-rays
  • do blood tests

Når vi har undersøgt din hund og stillet diagnosen, kan vi behandle med den korrekte medicin i det givne tilfælde.
Det kan ikke fjerne hjerteproblemet, men i langt de fleste tilfælde oplever du som ejer, at hunden får det meget, meget bedre.

Medicinen er noget, din hund skal have resten af livet og der kan være behov for at justere på dosis hen ad vejen; derfor er det vigtigt, at din hund kontrolleres jævnligt i klinikken, så vi kan tage eventuelle problemer i opløbet.

En hund, der får konstateret hjertelidelse, kan leve rigtigt godt i årevis efter at være kommet i medicinsk behandling.

Andre lidelser:
Med alderen kan din hund få andre lidelser, som oftere ses hos den lidt ældre hund, så som

• nedsat syn
  • nedsat nyrefunktion
  • sukkersyge
  • nedsat leverfunktion
  • demens
  • inkontinens
  • forstørret prostata

Det er ikke altid, man som ejer kan se, hvad der er galt med hunden, men man er klar over, at der er et eller andet, der ikke er, som det skal være – så kontakt klinikken og gør dit til, at din gamle hund får en god ”pensionist-tilværelse”.