Når man taler om kattevacciner, er det oftest kattesyge, katteinfluenza og leukæmi, man vaccinerer mod.

Her i vores område har vi en høj forekomst af katteleukæmi, der hos kat er en virussygdom, der smitter via spyt, urin og afføring. Virus kan angribe og ødelægge knoglemarven, og da det er her, de røde og hvide blodlegemer samt blodpladerne dannes, kan det resultere i forskellige former for leukæmi og blodmangel. I mange tilfælde bliver katten så syg, at den må aflives.
Leukæmi er en sygdom, man kan forebygge ved at vaccinere, men stort set intet kan gøre ved, hvis katten er smittet og syg.

Kattesyge er ligeledes en virussygdom, der kan ramme katte i alle aldersgrupper, men som især er
alvorlig for killinger. Virus udskilles via afføringen og smitter enten direkte fra kat til kat eller ved at en kat kommer i kontakt med afføring. Virus kan overleve i lang tid i miljøet.
Katte, der er smittet, får ofte en voldsom mave-tarminfektion med høj feber, anorexi, opkast og
diarré.
Sygdommen er ofte dødelig.

Katteinfluenza er en hyppigt forekommende virusinfektion i de øvre luftveje, hvor katten får
feber, nyser og hoster, har flåd fra øjne og næse samt sår i munden.
Er katten drægtig, kan den abortere.
Katteinfluenza kan skyldes herpes- eller calicivirus.
Den smitter enten direkte fra kat til kat eller indirekte via mennesker, luften eller f.eks foderskåle.
Ofte støder der andre infektioner til, som forværrer sygdommen.
Katte kan blive kronisk syge, hvor de kan få perioder med opblussen af symptomerne og det kan
ende med, at katten dør.

Som man kan læse af ovenstående, er nogle katte mere udsatte for smitte end andre.
Den største risiko har ikke-neutraliserede katte, der også er udendøre, dels møder de flere ikkevaccinerede katte, dels er der slåskampe om teritoriet og dels er der risiko for smitteoverførsel i forbindelse med parring.
Men inde-katte kan også smittes; virus kan smitte gennem luften eller ejeren kan have kælet med en smittet, men endnu ikke syg kat, og derved bringe virus hjem til katten.
Steder, hvor smitterisikoen er høj, er dér, hvor mange katte er samlet, f.eks. kattepensioner, internater og udstillinger.

Ved som ejer at sørge for, at din kats vaccinationer er opdaterede, har du gjort dit til, at den har
gode forudsætninger for et sundt og godt liv.

Efter de to basisvaccinationer skal langt de fleste kattevacciner boostes årligt.